П`ятниця
22 Вересень 17
13:44
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Котелевська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2
Головна Реєстрація Вхід
Географія »
Зміст сайту школи

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

 

                                                                                    

Автор – вчитель географії Котелевської ЗОШ І-ІІІ ступенів  №2

Мироненко Є.В.

 Географія 10 клас

             

 

ТЕМА: КАНАДА

 

Мета: сформувати систему знань про Канаду;  охарактеризувати особливості географічного положення , природних ресурсів, населення , господарства, визначити фактори , які сприяють економічному розвитку країни ; продовжити розвивати навички роботи з джерелами географічних знань; виховувати повагу до національної культури, української діаспори.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: політична карта світу, фізична карта та економічна карта Північної Америки, контурні карти,  атласи; комп'ютер; плани характеристики країни, логічні опорні схеми, підручники.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

1.1 Перевірка відсутніх

1.2 Підготовка  необхідного матеріалу для уроку

1.3 Налаштування на роботу.   Найкраща витрата часу - це праця. Сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці і не витрачатимете марно часу, а відкриєте для себе багато цікавого й нового.

ІІ . Перевірка домашнього завдання.       Практична робота №4

Показати економічні райони США.

Дати оцінку географічного положення Півдня.

Оцініть природно-ресурсний потенціал Заходу.

Назвіть найбільшу і найменшу густоту населення США.

Назвіть галузі промислової спеціалізації Півночі.

Які галузі сільськогосподарської спеціалізації Заходу?

Особливості розвитку сфери послуг Півдня.

Які проблеми розвитку США?

Назвіть найбільші технопарки США.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.  Прийом « Здивування » . Проблемне питання

А чи може, на ваш погляд, країна, що має сировинну спеціалізацію (видобування корисних копалин, виробництво продуктів харчування тощо), входити до числа найбільш розвинених країн світу?  Якщо може, то за рахунок чого? 

          ІV. Актуалізація опорних знань.   Метод « Творчий аналіз »

Більшість з держав які ми вивчили, є високорозвиненими. Які з них входять до Великої сімки ? Чому  вони входять до Великої сімки? Які загальні риси їх об’єднують?

 V. Вивчення нового матеріалу

Працюємо за планом, використовуємо ЛОС, атласи, підручники.

5.1  Короткий вступ

Маккензі Кінг , колишній прем’єр - міністр Канади,  на початку XX ст. нарікав: «У нашій країні  надто мало історії та занадто багато географії». Так, «географії» у цій величезній, але малонаселеній країні, дійсно, багато. На кожного жителя , включаючи немовлят, припадає по 40 гектарів гір та рівнин, полів, лісів, боліт. На шістьох осіб  - одне озеро. На кожну родину  - якщо не річка, то струмок.

Ця країна має найдовшу у світі берегову лінію (120 тис. км) і посідає перше місце за запасами деревини на одного жителя.

Назва цієї країни перекладається як «поселення».

На території цієї країни знаходиться Північний магнітний полюс, який є центром виникнення північного сяйва.

85% населення цієї країни, яку ми традиційно вважаємо північною, живе південніше від широти Києва.

Дерево, листок  якого зображено на прапорі цієї держави, росте лише в її південно-східній частині, що займає лише 5 % території країни, але там проживає близько 65 % населення.

Саме в цій країні виник хокей із шайбою. У Канаді були винайдені: телефон, блискавка для одягу, плитковий шоколад, сірники та рукавичка для бейсболу.
Так, це Канада. «Американський Сибір», країна кленового листя, країна іммігрантів - так називають Канаду.

«..Канада – це продовження США на північ».

5.2. Оголошення теми  та мети уроку.

Отже, тема сьогоднішнього уроку - « Канада ».  Запис у зошитах.

 

Проблемне питання уроку,  на яке дамо відповідь в кінці уроку.  Визначити чинники, що зумовили сучасний розвиток господарства Канади.

 

1.Загальні відомості  - робота з ЛОС і підручником ст.226

Позначте на контурній карті кордони і столицю Канади.

2.Географічне положення – робота з картами

       За картами атласу охарактеризуйте ЕГП Канади.

Чи вигідне сусідство з США?

    3. Природно – ресурсний потенціал. – розповідь з елементами бесіди

--Які форми рельєфу характерні? Лаврентійська височина, Великі рівнини, Скелясті гори та Кордильєри.

--Які типи клімату?

Канада - найбільший серед розвинутих країн виробник урану- 16%, нікелю - 9%, цинку - 22%, азбесту- 50%, калійних солей - 90%. Вона посідає друге-третє місце з видобутку золота, платини, молібдену- 14%, титану, гіпсу, сірки, кобальту -8%, кадмію, міді – 6%, свинцю- 14% та виробництва алюмінію.

--Які найбільші річки і озера?

--Чи є вічна мерзлота, як впливає на господарство?

 Багатством держави є чималі площі родючих ґрунтів – чорноземів,  на яких сформувались степи(прерії). Є підзолисті, каштанові, тундрово-глеєві.

Ліси займають 43% території , переважають хвойні(тайга), але є і мішані та широколисті ліси. Порівняйте - Україна – 14%.

--Як ви оціните природно-ресурсний потенціал Канади?

Висновок.  Це країна з різноманітним природно-ресурсним потенціалом. Вона надзвичайно багата на мінеральні, водні та лісові ресурси.

Фізкульхвилинка – вправи для зору

5.3 Населення Канади

За допомогою підручника, ЛОС, атласу проаналізуйте особливості населення:

Проблемне питання. Національне питання завжди відзначалося своєю гостротою. Чи існують проблеми національного характеру в Канаді?

Половина населення Канади спить менше норми, оскільки мають бажання довше затриматися на роботі, аби продуктивніше попрацювати.

А ще це країна іммігрантів, які її створили, проживає більше 80 націй.

Українська діаспора – 1, 2 млн.
5.4.Господарство Канади

а) промисловість – робота в зошиті з ЛОС

 Сучасна Канада входить до числа найбільш розвинених країн світу, тобто до «Великої сімки». За короткий час Канада створила ринкову економіку. Вона займає шосте місце за виробництвом промислової продукції, а за виробництвом на душу населення промислової і сільськогосподарської продукції поступається тільки США та Швейцарії.

Особливістю економіки Канади є її значна залежність від іноземного капіталу, особливо американського. Істотну роль в економіці країни відіграє експортно-сировинний напрям. У структурі обробної промисловості головні позиції посідають машинобудування , металургія та деревообробка.3 \4 продукції дають провінції Онтаріо та Квебек.

У країні добре розвинута добувна промисловість , 80 % продукції якої вивозиться на світовий ринок. У гірничодобувній промисловості найбільше значення має видобуток природного газу (третє місце у світі), нафти ( дев'яте місце), мідних руд (четверте місце), золота (п'яте місце , цинкових руд (перше місце), нікелевих руд (друге місце), вугілля, платини (третє місце), калійних солей (третє місце), видобуток ведеться в провінціях Альберта й Саскачеван. Основний район видобутку залізної руди - півострів Лабрадор.

За виробництвом електроенергії - 566,3 млрд кВт  год - країна п'яте місце у світі. Близько 60 % електроенергії дають ГЕС, 10 % виробляють на АЕС, розташованих у провінціях Квебек, Онтаріо.

Зниження темпів розвитку чорної металургії. Експортне значення кольорової металургії , провідні місця за виробництвом кобальту, міді, цинку, нікелю. На дешевій енергії розвивається   алюмінієва промисловість, боксити привізні.

У країні розвинене машинобудування. Значна кількість підприємств спеціалізується на складанні машин, використовуючи для цього імпортовані до країни компоненти. Експортною галуззю є – автомобілебудування . В Онтаріо зосереджено 80 % автозаводів – 15 %  від усієї автомобільної промисловості. Тут працюють такі велетні як американські « Дженерал Моторс » , « Форд » , «Крайслер»  та японські «Хонда » , « Ніссан».  А також сільськогосподарське машинобудування , виробництво обладнання для гірничодобувної та лісової промисловості . Головні центри галузі: Торонто, Монреаль, Гамільтон, Оттава, Ванкувер. За рік – 2 млн. авто і 400 тис. снігоходів.

Канада - другий у світі, після США, виробник пиломатеріалів, паперу ,  картону. Більшість целюлозно-паперових підприємств сконцентровано на сході країни.

1 - ше місце за випуском газетного паперу. 2- ге місце в світі за обсягом продукції. 4- те за виробництвом паперу і картону.

Харчова промисловість – виробляють  1,5 % їжі, а споживають - 0,6%.

б) сільське господарство

Канада є одним з головних світових експортерів багатьох основних видів сільськогосподарської продукції. Фермерські поселення разом з членами їх сімей становить 4 % жителів Канади. При цьому країна повністю забезпечує внутрішні потреби в основних видах продовольства й експортує майже половину продукції сільського господарства. За експортом пшениці ( 50 млн. т ) , кукурудзи,  ячменю посідає одне з перших місць.

   Основним виробником с\г продукції є високотоварні фермерські господарства , що характеризуються сучасним рівнем механізації і ефективною спеціалізацією.

Головною житницею країни є степові провінції Саскачеван та Манітоба.  Нова Шотландія та Британська Колумбія – постачальники яблук.  Саме тут знаходиться   «Фруктовий кошик Канади ». Великі площі зайняті під технічними культурами : соєю, бобами, цукровим буряком. Кормовими культурами, рапсом і кукурудзою , вирощують льон , картоплю, фрукти і овочі.

У структурі галузі переважає тваринництво (тваринництво 60 % ) : молочне скотарство , птахівництво , свинарство, рибальство. Канада відома як світовий постачальник мороженої риби. Традиційним для країни є хутровий промисел.

в) транспорт

За вантажообігом перше місце належить залізничному, за пасажирообігом - автомобільному. Велику роль відіграє авіація, що забезпечує швидкий зв'язок з віддаленими районами країни і з іншими державами. Специфікою канадського транспорту є висока міра розвитку трубопровідного (одного з найдовших у світі) і водного транспорту. Дуже велика роль системи Великих озер і річки Св. Лаврентія. У міжнародних перевезеннях велике значення має морський транспорт.

Висновки:  розповідь учителя

Близько 80 % робочих місць забезпечує малий бізнес: акціонерні підприємства. Малі підприємства є при­ватними з кількістю зайнятих менш ніж 50 осіб. У Канаді 90 % земельних площ, 70 % лісових масивів є власністю держави. Вона контролює майже 70% залізниць, понад 10% видобутку вугілля та 16% потужностей чорної металургії. Державні електростанції виробляють майже 70% всієї електроенергії. Найбільша залізнична компанія, порто­ве господарство - теж власність держави. У сфері її компетенції перебуває й атомна енергетика. Водночас в гірничодобувній та обробній промисловості, в торгівлі та будівництві головну роль відіграє національний та іноземний приватний капітал.

5.5 Зовнішні економічні зв’язки

Що країна може імпортувати і експортувати?

Отже,  давайте повернемося до нашого проблемного питання , яке було на початку уроку.

     Метод «Коло ідей.   Канада за короткий період створила ефективну ринкову економіку завдяки:

  • багатим природним ресурсам, раціональному  їх використанню;
  • широкому залученню іноземного капіталу;
  • політичній стабільності, сприятливому інвестиційному законодавству,
  • кваліфікованим трудовим ресурсам.

Випереджаюче завдання

Розповідь про розвиток шкільної освіти в Канаді

У країні неповна середня освіта обов'язкова і безкоштовна. Канадська система освіти заснована на традиційній англійській системі. Діти відвідують школу з п'яти років. Система освіти залежить від провінції та включає шість-вісім років навчання в початковій школі, чотири-п'ять років у середній та від трьох до чотирьох років в університеті. Навчальні програми дають лише базові знання, спрямовані на самостійну роботу. Дітей вчать знаходити інформацію самостійно, вже з перших класів вони проводять досліди, експерименти (наприклад, вирощують з гусениць метеликів, спостерігаючи стадії їх перетворень). Діти активно користуються бібліотекою, шукають книжки за допомогою комп'ютера. Кожному учневі наприкінці навчального року видається документ, де записано його досягнення і проблеми, над якими потрібно працювати.

Повну середню освіту учні отримують у 17-19 років. Крім загальноосвітніх шкіл, є школи при університетах для обдарованих дітей, приватні школи. Вищу осві­ту одержують в університетах, які є в усіх провінціях. Найбільші - Торонтський та Монреальський.

Соціальна політика та добробут.

В країні діє ефективна, добре відпрацьована система податків. Якщо доходи становлять понад 50 000 дол. на рік, податки досягають 50 %. Сплата податків - почесний громадянський обов'язок, який дає право  вважати себе повноцінним громадянином своєї країни. Тому в Канаді податки збираються своєчасно. Крім того, Канада майже не має армії, не дотує збиткові підприємства, державний апарат у перерахунку на кількість населення порівняно малий.

Все це дало змогу Канаді створити одну з найгуманніших соціальних систем. Держава гарантує кожному громадянину Канади і людині, що має статус біженця, певний рівень життя. Збираючи за прогресивною шкалою податки з усіх працюючих, держава надає фінансову допомогу всім, хто з якихось причин не може себе забезпечити. У Канаді немає людей, які перебувають за межею бідності.

Така соціальна політика разом з високим рівнем морального виховання, чіткою роботою правоохоронних органів забезпечила Канаді найменший у світі рівень злочинності і нормальні взаємовідносини між різними соціальними верствами.

Іммігранти, які за певний період не знайшли собі роботу, мають право звернутися за допомогою до держави. Держава допомагає в оренді житла, харчу­ванні й одязі. Розміри допомоги залежать від складу сім'ї, вартості життя в певному місті проживання. Наприклад, у Торонто сім'я з двох чоловік отримує до 1000 дол. на місяць. Допомога виплачується доти, поки людина не знайде собі роботу. Людина в Канаді, яка живе лише на допомогу, вважається невдахою.

Канада - держава з високим річним доходом на душу населення - близько 45 тис. доларів США.

За оцінкою експертів ООН, у 2006- 2007 рр. Канада посіла перше місце за якістю життя, а у 2013- третє.

Менеджер з туризму (супроводжує розповідь слайдами).

У Канаді добре розвинута індустрія туризму. Канадський уряд заснував понад 100 національних парків та історичних місць на честь тих людей та подій, які збагатили історію країни. Захоплююча природа країни, національні парки ( загальною площею 730 тис. км2), заповідники, численні водоспади, історичні індіанські поселення, район каньйонів Агава, гірничо-озерний край Лаврентид, більше 2100 музеїв , озера  та багато інших визначних місць очікують на туристів, яких за рік буває і понад 15 млн.

Головним туристичним об'єктом є Ніагарський водоспад, що посідає перше місце в світі за обсягом води. Щохвилини 155 млн літрів води з гуркотом летить з висоти 54 м. Наблизитись до водоспаду можна через тунель, а далі катером, аби побачити, як спадає вода. Поряд з водоспадом розміщені сотні котеджів, адже щороку його відвідує 29 млн туристів.

«Льодовий альпінізм»  та катання на гірських лижах. популярний вид зимового спорту в Скелястих горах . Улітку Тихий океан запрошує любителів яхтингу , підводного плавання. Морська флора і фауна, уламки затонулих кораблів, перша в Канаді підводна скульптура (триметрова бронзова русалочка) - чекають відпочиваючих , а дно протоки Георгія  вкрите морськими зірками, є величезні восьминоги (до 50-ти метрів завдовжки, масою до 60 кг).

Помилуватись людовиками і водоспадами,  згаслими вулканами можна в пар­ках Кутеней, Йохо у провінції Британська Колумбія .Тут водяться бурі ведмеді, гірські козли, олені та бізони.

Туристичною Меккою Канади є столиця Британської Колумбії - місто Вікторія. У Вікторії Ви обов'язково побуваєте в музеї класичних автомобілів, парках Сандерберд, Форт-Родд, Тандерберд Парк.

У місті Торонто ви побуваєте на одній з найдовших вулиць у світі - Ионге Стріт і побачите найвищу будівлю - Сі-Ен-Тауер  , її висота 553 м. Щороку майже 2 млн туристів відвідують її оглядовий майданчик, розташований на висоті 447 м. Він зроблений зі спеціального  високоміцного скла, що дозволяє дивитися прямо вниз. Тут  розташований всесвітньо відомий палац Хокейної Слави. Його зали прикрашені спортивними трофеями, включаючи знаменитий Кубок Стенлі.

У Монреалі багато чого нагадує Францію. Так, собор Нотр-Дам- де - бонсенкур, побудований у 1657 р., - точна копія собору Паризької богоматері. Його стіни прикрашають зображення святих -  заступників мореплавців і мандрівників.

Місто Ванкувер - найкрасивіше місто країни. Центральна частина міста розташована біля підніжжя гір. Дуже приваблює туристів знаменитий парк «Стенлі», ботанічний парк королеви Єлизавети, театр Форда, музей сторіччя і Морський музей.

Визначні місця Оттави - це національна галерея Канади, Парламентський Комплекс. В центральній частині міста розташовані парки, найбільш відомий з них парк  Гатине. Кожної весни в Оттаві під патронатом голландської королівської сім'ї проходить дуже красивий фестиваль тюльпанів.

Серед культурних і спортивних заходів Канади потрібно відмітити Шекспіровський фестиваль в Оттаві, Шербурзький Фестиваль у Квебеку, на якому представлена культура і кухня канадських французів, український фестиваль у місті Дофін.

Для українських туристів відоме місто Вінніпег, пам'ятник українській писанці, парк української спадщини.

Українська діаспора Канади.   вчитель

 Масове переселення українців до Канади почалося наприкінці X I Х ст.  Канадський уряд виділяв переселенцям земельні ділянки площею 65 га. Українцям дозволяли селитися компактно, поряд зі своїми співвітчизниками. Нині в Канаді проживає понад 1 млн. українців та їхніх нащадків. Головні райони їх розселення - південь поблизу державного кордону із США. Близько 85 % їх проживає в провінціях Онтаріо, Манітоба, Алберта, Британська Колумбія. Серед міст Канади, де найбільше українців, слід назвати Едмонтон, Торонто, Вінніпег, Монреаль, Калгарі.

У Канаді українці досягли помітних успіхів. Одним із генерал губернаторів країни  був Роман Гнатишин, його батько обирався до канадського  парламенту. Найбагатшим закордонним бізнесменом українського походження вважається канадський мільярдер Євген Мельник, меценат Петро Яцик.

Україністику викладають у 12-ти канадських університетах. У п'яти провінціях викладається українська мова. У Канаді встановлено пам'ятники київ­ському князю Володимиру, Маркіяну Шашкевичу, Тарасу Шевченку, Лесі Українці, Василю Стефанику, Івану Франку, жертвам голодомору 1933 року, на пам'ять про жертви Чорнобильської трагедії - посаджено дуб, символом української громади в Канаді стала величезна 20-метрова писанка у Венгревілі. Від'їжджаючи, емігранти брали із собою грудочку землі, насіння чорнобривців, українські вишиванки і Шевченків «Кобзар». Ці люди ніколи не забувають землю, де народились чи де народились їхні батьки.

Дипломатичні відносини між Україною і Канадою встановлено 27 січня 1992 року. Канада одна з перших визнала незалежну Україну вже 2 грудня 1991 року. Науково-технічне співробітництво має для України пріоритетне значення. Насамперед це проблеми використання канадських ядерних технологій на українських АЕС.

VІ. Первинна перевірка  засвоєння знань

1. Обґрунтуйте тезу, що Канада є «геологічною скарбницею». Як це впливає на економічний розвиток країни?

2. Які риси схожості характерні для Канади і України?

VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Сьогодні ми ознайомились з  економікою Канади, часточку якої створено ру­ками нашого багатостраждального народу, який, шукаючи кращої долі, покинув рідну землю, та через роки і віки ці люди скажуть:

На Україну повернусь,

Через роки, через віки,

Устами вдячно притулюсь

До материнської руки.     (С. Галябарда)

  • Чи є якась користь мені як громадянину України та моїй державі у вивченні Канади ?          

Як ви переконалися,  Канада - дивовижна країна, в якій багато чого є незрозумілим для нас. Канаду  неможливо і не потрібно копіювати. Канаду можна використовувати немовби дзеркало, в якому відбиваються достоїнства та недоліки того, хто в нього дивиться. Хотілося б, щоб після цієї подорожі кожен з нас об'єктивно оцінив свої достоїнства та задумався над тим, як позбавитися своїх недоліків.

  • Складіть  оцінку уроку, використовуючи такі слова: мені сподобалося;    ми дізналися і навчилися; варто було б…

ІX. Домашнє завдання

Опрацювати § 43, повторити  §40-42,  на контурній  карті позначити найбільші міста та корисні копалини.

X. Виставлення оцінок, мотивація.

22 січня 2014 року учні 10 класу разом з вчителем географії Мироненко Є.В. провели засідання круглого столу «Глобальні проблеми людства». Старшокласники самостійно дослідили найважливіші проблеми планети Земля, запропонували шляхи їх вирішення. Найбільш жваво обговорювали глобальні світові проблеми: збереження миру, екологічну, тероризму та світових хвороб.

 


 Життя прекрасне, ми живі,  і  тільки це ми пам’ятаєм.
І ходим просто по траві, чогось прекрасного чекаєм,
і якби кожен зрозумів, що все це може скоро зникнуть,
дерева й квіти б посадив -   не зміг би до страхіття звикнуть,
допомагав би й научав  своїх дітей, щоб зрання знали,
що без гармонії, краси  та без природи ми б пропали.

 

Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Пошук

Друзі сайту

Котелевський РМК

Котелевська Гімназія №1

Котелевська ЗОШ №4


Педпреса

МОН


Copyright MyCorp © 2017
Створити безкоштовний сайт на uCoz